Näverkrokad picknickpläd

Näverkrokad picknickpläd
Detta är en teknik då man krokar rutor diagonalt. Jag tänkte här nedan beskriva hur jag har gjort en picknickpläd.
När man förstått tekniken är det väldigt enkelt.
Steg för steg hur man startar upp:
1: Kroka en ruta i den storlek du vill ha den. Jag har här 5 maskor och 4 rader.
2: gör antalet luftmaskor med start längst ner till höger på första rutan. Jag gör 4 luftmaskor då jag vill ha totalt 5 maskor på nålen med utgångspunkt på första rutan 
3: plocka upp maskor. Jag plockar om 3 maskor. Dvs 1 m på nålen plocka upp 3 och sista första rutans första maska, 5 maskor på nålen. 1 lm och Kroka hela vägen tillbaka.
4: fyra rader krokade och denna ruta blir i samma storlek som den första.
 
5: gör smygmaskor på den ruta du nyss gjort fram till övre kantens start på första rutan. Plocka upp maskor +kantmaska. I mitt fall plockar jag upp 3 m, kantmaska. Glöm inte luftmaska så arbetet kommer upp i höjd innan du krokar tillbaka.
6: nästa diagonala rad. Gör som steg 2-4.
7: smygmaskor till nästa rutas start. En maska på nålen, ta upp maskor fram tills nästa rutas start, kantmaska, luftmaska, Kroka tillbaka.
8: upprepa dessa tills du har önskad bredd eller höjd på arbetet.

Minska ner raderna
När önskad bredd (och längd) är gjord är det dags att minska antalet rutor i diagonalen. Då börjar du ovanpå rutan till höger istället för att bygga ut på sidan. 
1) du vill ha mer höjd på arbetet. Börja ovanpå rutan till höger och jobba hela diagonalen upp avsluta med en ruta över den sista rutan.
2) nöjd med höjden. Gör som i alt 1 men avsluta när du har gjort en ruta över näst sista rutan varvet innan. 
Du kommer se tydligt vart kanterna blir när du gör det.

Minska sedan på detta sätt tills det bara är en ruta kvar. Gör den och du är klar.

Kant
Jag har valt att göra en kant på min pläd. 
 varv 1: virkade fasta maskor runt.
Varv 2: 2 fm i varje m varvet runt.

Knytband
Jag satte dit knytband på min pläd för att enkelt kunna hålla den ihoprullad när man ska ha med den.
Jag virkade fyra band, två på två ställen.
Jag räknade ut hur jag ville ha de satt så här.
1: vik pläden 1/3
2: vik in andra sidan
3: virka fast knytband så de hamnar lagom långt från varandra och från kanten.

Kudde
Något som jag tycker är skönt när man är ute med barnen är att kunna lägga mig ner en stund så jag gjorde en tillhörande kudde.
Den ena sidan näverkrokade jag. Den andra har jag bara krokat med grundmaskor.
Jag virkade in en kudde mellan de båda sidorna på samma sätt som jag gjorde kanten runt plösen.

Nu är det bara vila ihop plösen, rulla in kudden och knyta ihop paketet.
Lycka till!

Detta mönster får inte användas till att massproducera och sälja. Men man får ge bort alster i present eller sälja som begagnat 🙂 2021

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

vattenbärarvantar

krokad bordslöparen Snödroppe

linne